Workshop 1: Groen is een must!
Onze leefwereld staat onder druk – en onderwijs speelt een sleutelrol in de omslag naar een duurzame toekomst. In deze interactieve workshop verkennen we hoe je groen onderwijs echt kunt verweven in zowel theorie- als praktijkvakken. Samen met collega’s wissel je ideeën uit en ontwikkel je concrete werkvormen om lessen groener te maken. Of je nu Nederlands, wiskunde, biologie of techniek geeft: groen onderwijs is overal mogelijk.
Deze workshop wordt twee keer aangeboden
Workshopleiders: Marjo van Anholt en Tessa van den Bosch

Workshop 2: Nieuw mbo-keuzedeel “Doorstroom naar een hbo-lerarenopleiding”
Hoe enthousiasmeer je mbo-studenten voor een toekomst in het onderwijs? In deze workshop maak je kennis met het nieuwe keuzedeel Doorstroom naar een hbo-lerarenopleiding, ontwikkeld om mbo-niveau 4 studenten te laten ontdekken of het docentschap bij hen past. Je krijgt inzicht in de opzet, inhoud en status van het keuzedeel, en wisselt ideeën uit over de inzet ervan binnen jouw opleiding. Een inspirerende kans om bij te dragen aan de werving van toekomstige docenten!
Deze workshop wordt twee keer aangeboden
Workshopleiders: Susanne Libbenga en Kirsten Haringhuizen

Workshop 3: Ben jij een kameleon of een donkergroene kikker?
Wat typeert jouw beroepsidentiteit als docent in het groene onderwijs? In deze workshop ga je in gesprek over de resultaten van recent onderzoek naar beroepsidentiteit van groene docenten. Je verkent welke waarden, overtuigingen en rollen jouw eigen identiteit vormen – en hoe je die verder kunt versterken. Een inspirerend gesprek over wie je bent, wat je drijft en hoe je groeit als professional.
Deze workshop wordt twee keer aangeboden
Workshopleider: Ron Jansen

Workshop 4: Gen Z begeleiden in het onderwijs – Hoe coach je de nieuwe generatie docenten?
De nieuwe generatie docenten – Gen Z – brengt energie, digitale vaardigheden en maatschappelijke betrokkenheid mee. Maar hoe begeleid je hen effectief en inspirerend? In deze workshop ontdek je wat deze generatie kenmerkt, welke waarden en leerstijl zij hebben, en hoe jij je begeleidingsstijl daarop kunt afstemmen. Je krijgt praktische handvatten, reflecteert op je eigen rol en bouwt aan duurzame verbinding met jonge docenten in opleiding.
Deze workshop wordt twee keer aangeboden
Workshopleiders: Suzanne Kolenberg en Hilde van Mook

Workshop 5: Hoe begeleid je de ontwikkeling van onderzoekend vermogen bij docenten (in opleiding)?
Onderzoekend vermogen is een kernonderdeel van het nieuwe landelijke curriculum voor lerarenopleidingen. Maar wat betekent dat in de praktijk? In deze interactieve sessie onderzoek je wat onderzoekend vermogen inhoudt, hoe je het herkent en hoe je het kunt stimuleren bij (aankomende) docenten. Je werkt aan concrete gespreksvragen en reflecteert op je eigen onderzoekende houding. Een workshop vol inspiratie voor een lerende en onderzoekende onderwijspraktijk.
Deze workshop wordt enkel in het ochtendprogramma aangeboden
Workshopleiders: Lidewij van Katwijk en Hanneke Maassen

Workshop 6: Leren in de PLG Samen Opleiden
Twee Professionele Leergemeenschappen (PLG’s) gingen in 2025 van start met praktijkgericht onderzoek naar samen opleiden. In deze workshop delen deelnemers hun ervaringen, inzichten en de tools die zij ontwikkelden. Je krijgt inspiratie uit verschillende invalshoeken over hoe je docenten in opleiding kunt begeleiden én hoe je samen opleiden krachtig kunt organiseren binnen jouw instelling.
Deze workshop wordt enkel in het middagprogramma aangeboden
Workshopleider: Stan Frijters

Workshop 7: Werken met leeruitkomsten in de lerarenopleiding
De overstap naar werken met leeruitkomsten verandert de manier waarop we opleiden, beoordelen en begeleiden. In deze workshop ontdek je de bedoeling achter deze verandering, krijg je zicht op de belangrijkste vernieuwingen in het groene lerarencurriculum en ervaar je zelf hoe leeruitkomsten in de praktijk worden ingezet. Je gaat naar huis met concrete handvatten om deze werkwijze te vertalen naar betekenisvolle begeleiding.
Deze workshop wordt twee keer aangeboden
Workshopleider: Malou Willemars

Workshop 8: Intervisie met collega's
Tijdens deze interactieve intervisiesessie ga je met collega’s in gesprek over het samen opleiden van beroepsgerichte docenten. Met de lege stoel-methode (ook wel ‘vissenkom’ genoemd) onderzoek je samen vraagstukken uit de praktijk. Denk aan: verschillen tussen DIO’s van beroepsgerichte en algemeen vormende vakken, specifieke begeleidingsbehoeften en het organiseren van werkplekken. Er is ook ruimte voor eigen thema’s en casussen. Een waardevolle uitwisseling vol herkenning en inspiratie.
Deze workshop wordt enkel in het middagprogramma aangeboden
Workshopleider: Natasja Knape
